Wednesday, March 23, 2011

به تعلیق در آمدن مجوز شرکت هواپیمایی پامیر








وزارت ترانسپورت فعالیت شرک هواپیمایی خصوصی پامیر را به حال تعلیق درآورده است.

این تصمیم وزارت ترانسپورت به دنبال تحقیقات در باره سقوط یک هواپیمای متعلق به این شرکت در حدود 10ماه پیش در گذرگاه سالنگ در شمال کابل اتخاذ شده است که به کشته شدن 46 سرنشین آن، از جمله تعدادی شهروند خارجی منجر شد.

این هواپیما هنگام پرواز از شهر قندوز در شمال به سوی کابل بر فراز گذرگاه سالنگ از صفحه رادار ناپدید شد. محمد یعقوب رسولی، رییس فرودگاه بین المللی کابل به رسانه‌ها گفته است که از روز پنجشنبه، ۱۲ حوت، پرواز هواپیماهای متعلق به شرکت پامیر متوقف شده است.

آقای رسولی گفت روز چهارشنبه مکتوبی به امضای آقای نجفی، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی رسید که بر اساس فیصله کمیسیون تحقیق و بررسی سقوط هواپیما و همچنین نامه‌ای که 50 روز قبل از طرف شورای فنی وزارت ترانسپورت به شرکت پامیر ارسال و به این شرکت گفته شده بود تا ۴۵ روز فعالیت‌های خود را مطابق با استاندارد آماده کند، مجوز فعالیت شرکت هواپیمایی پامیر به حالت تعلیق درآمده و روز پنجشنبه هیچ پرواز نداشت.

گفتنی است که پیش از این داوود علی نجفی، سرپرست وزارت ترانسپورت اعلام کرده بود که مدارک پرواز هواپیمای آنتونوف شرکت هواپیمایی پامیر، که در شمال کابل سقوط کرد، جعلی بوده است.

آقای نجفی افزود که بر اساس قانون، در چنین حالتی مجوز فعالیت شرکت هواپیمایی پامیر باید پس گرفته شود. اما رییس میدان هوایی کابل گفت که هنوز مجوز فعالیت این شرکت لغو نشده و اگر این شرکت فعالیت‌های خود را مطابق معیارهای بین‌المللی تنظیم کند، امکان آن وجود دارد که دوباره به این شرکت اجازه فعالیت داده شود.

از سوی دیگر به گزارش روزنامه ماندگار، مسافرانی که قرار بوده است با هواپیماهای شرکت هواپیمایی پامیر از دهلی نو و دوبی به کابل سفر کنند، در این شهرها در حال بلاتکلیفی به سر می‌برند.

سقوط هواپیمای مسافربری پامیر نگرانی‌های جدی را در مورد ایمنی پروازها در افغانستان به وجود آورده است. به دنبال سقوط این هواپیما رییس جمهور دستور داد که همه هواپیماهای شرکت‌های خصوصی در کشور بررسی شوند.

در حال حاضر سه شرکت هواپیمایی خصوصی و یک شرکت هواپیمایی دولتی در افغانستان فعالیت دارند.

برخی از کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند که هواپیماهای این شرکت ها به دلیل پایین بودن معیارهای فعالیت‌های آنها، اجازه پرواز به این کشورها و اروپا ندارد.