Sunday, May 23, 2010

لاشه هواپیمای پامیر پیدا شد

خطوط هواپیمایی پامیر بیشتر در مسیرهای داخلی فعالیت دارد
لاشه هواپیمای شرکت هواپیمایی پامیر در یک منطقه کوهستانی شمال کابل پیدا شده و اجساد شماری از سرنشینان آن هم به کابل منتقل شده است.
این هواپیما بامداد روز دوشنبه ۲۷ ثور/اردیبهشت، در یک پرواز داخلی از قندوز به کابل در حوالی گذرگاه سالنگ از صفحه رادار ناپدید شد.
این هواپیمای متعلق به شرکت خصوصی پامیر هنگام پرواز ۳۸ مسافر و پنج خدمه پرواز داشت. گفته شده است که شماری از سرنشینان آن شهروندان خارجی بوده اند.
ژنرال داوود داوود معاون وزارت داخله/کشور افغانستان در یک نشست خبری گفت که بدنه این هواپیمای آنتونوف ۲۴ کاملا متلاشی شده و عملیات گروههای نجات برای بیرون آوردن اجساد سرنشینان آن آغاز شده است.
پیشتر از آقای داوود محمدالله بتاش، وزیر حمل و نقل و هوانوردی افغانستان گفته بود که گروههای جستجو هواپیمای پامیر را در کوهی در ولسوالی (شهرستان) غوربند ولایت پروان در شمال کابل یافتند.
ژنرال داوود گفت که بیشتر اجساد سرنشینان این هواپیما قابل شناسایی نیست. هر چند او گفت که هویت تنها چند سرنشین هواپیمای پامیر شناسایی شده است، ولی او شمار دقیق آنها را مشخص نکرد.
معاون وزارت داخله گفت: "تعداد زیادی از شهدا که شناسایی شده اند، ما آنها را به کابل انتقال داده ایم. به دلیل این که در منطقه برف زیاد است، عملیات (انتقال اجساد) به فرصت بیشتری نیاز دارد. ما افرادی را استخدام کرده ایم تا این عملیات را یکی دو روز ادامه بدهند."
آقای داوود گفت که عملیات جستجو و انتقال اجساد سرنشینان این هواپیما به دلیل خرابی هوا در محل سقوط آن، موقتا متوقف شده و فردا از سر گرفته خواهد شد.
ژنرال داوود احتمال حمله تروریستی برای سقوط این هواپیما را رد کرد و گفت که جعبه سیاه آن به دست آمده و تحقیقات برای یافتن دلیل سقوط این هواپیما ادامه دارد.
پیشتر مقامات افغان علت سقوط این هواپیما را خرابی هوا و مشکلات فنی عنوان کرده بودند، اما یکی از مسئولان شرکت هواپیمایی پامیر از احتمال حمله تروریستی به این هواپیما سخن گفته بود.
شرکت هواپیمایی پامیر اعلام کرده است که به خانواده هر یک از کشته شده گان این هوا پیما، صد هزار دلار می پردازد.
اما برخی از نزدیکان قربانیان این سانحه که برای تحویل گیری جسدها به بیمارستان چهار صد بستر ارتش در کابل آمده بودند، خواهان به دادگاه کشانیدن مسئولان شرکت هواپیمایی پامیر شدند.
شرکت هواپیمایی پامیر یکی از سه شرکت هواپیمایی خصوصی در افغانستان است که بیشتر در مسیرهای داخلی رفت و آمد می کند.
حدود پنج سال قبل نیز یک هواپیمای خطوط داخلی افغانستان در شرق کابل سقوط کرد همه ۱۰۰ سر نشین آن، کشته شدند.

هواپیمای مسافربری افغان با بیش از چهل سرنشین سقوط کرد




هواپیمای متعلق به شرکت پامیر در مسیر قندوز به کابل در منطقه گذرگاه سالنگ سقوط کرد
یک فروند هواپیمای مسافربری افغانستان با بیش از چهل سرنشین در مسیر پرواز داخلی سقوط کرده است.
روز دوشنبه، 27 ثور/اردیبهشت (17 مه)، وزارت داخله (کشور) افغانستان اعلام کرد که یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به یک شرکت هواپیمایی خصوصی پامیر با سی و هشت مسافر و پنج خدمه در مسیر پرواز داخلی از قندوز، در شمال افغانستان، به کابل، پایتخت، سقوط کرده است.
پیشتر، منابع خبری گزارش کرده بودند که این هواپیما در نزدیکی گذرگاه سالنگ از صفحه رادار ناپدید شده است.
هنوز در مورد سرنوشت سرنشینان این هواپیما گزارش دقیقی در دست نیست و سخنگوی وزارت کشور تنها سفوط این هواپیما را تایید کرده است.
گذرگاه سالنگ در حدود یکصد کیلومتری شمال کابل واقع است و اگرچه دلیل سقوط هواپیما مشخص نیست، اما ظاهرا هنگام وقوع سانحه آسمان این منطقه ابری و همراه با بارندگی بوده است.
در مورد ملیت و هویت سرنشینان این هواپیما هم هنوز خبر موثقی مخابره نشده اما برخی از منابع گفته اند که احتمالا تعدادی شهروند غیر افغان از جمله سرنشینان این هواپیما بوده اند.
نیروهای ناتو در افغانستان برای شرکت در عملیات جستجو و نجات اعلام آمادگی کرده اند.
شرکت هواپیمایی پامیر یکی از سه شرکت هواپیمایی خصوصی عمده در افغانستان است که عمدتا در مسیرهای داخلی فعالیت دارد.